Välj en sida

Ja, vi vet väl alla hur det fungerar med korsningar och trafikljus.
I vägen finns avkännare som känner när bilar finns i vägbanan.

Men hur är ett trafikljus uppbyggt?

Här hopar sig frågorna och man undrar ju först och främst vem som bestämmer allt kring detta. Är det en ansvarig i varje kommun? Här följer några av frågeställningarna. Du är varmt välkommen att skriva i kommentarsfältet här nedanför, om du kanske skulle ha något svar eller fler frågor i ämnet. Kanske är någon av mina fråga lite lättare, eller du kanske bara har en gissning.

  • Vilka regler finns för ett trafikljus? När det är helt tomt ska den minsta vägen/tvärgatan ha grönt ljus?
  • Avkänningen om vilken bil som kommer först gäller inte eller finns den regeln ens? Går alltid turordningen en viss ordning eller går det att ställa in?
  • Kommer ihåg när man var mindre och åkte med pappa i bilen. När han närmade sig en korsning med trafikljus som var till synes tom, så blinkade han med helljuset för att trafikljuset skulle känna av att det kom en bil och slog då om till grönt. Stämmer det att det funkade så (den vita reflexramen runt vissa trafikljus)?
  • Om ett trafikljus blinkar gult. Varför? Det kan väl lika väl vara släckt. Hur går signaler till de som lagar?
  • Hur och vart anmäler man ett trasigt trafikljus eller en korsning med helt fel intervaller inställda?
  • När det finns gräsytor, buskar och träd mm i närheten. Varför finns det ens då det måste hållas efter. Buskar får väl t.ex inte bli högre än en viss höjd i närheten av en korsning (ej nödvändigtvis med trafikljus). Vem håller efter det  och vilka regler finns det? Som exempel är gräset (!) väldigt högt i trafik-korsningen vid stallbacka. Den stora korsningen centrumhuset-tekniska mm. Man ser inte cykelbanan som korsar där.

Morsning korsning
Ja, man undrar ju lixom….  🙂

Saken klar!

Share This